2012. október 1., hétfő

Salátabár

  Körülöttem tíz-tizenöt kötetnyi 'Vasárnapi Újság füzetekben', évfolyamonként kötve a 19. század végéről. Szép nagy darab könyvek, tűzött, vagy (zsinórra) fűzött "nyitott gerinccel". Salátabár - salátagyár, salátabár -salátagyár skandálom egyre. Mindegyiken látom ugyanis, azt a jellegzetes problémát, amely a meglazult gerincű, sok-sok kiszakadt, kiesett lapot birtokló könyvek sajátja. A pusztulás során, az ívek fűzése meglazul, a cérna elöregszik, elszakad, majd a lapok előrecsúsznak a könyvből. A kilógó szélek elpiszkolódnak, gyűrötté, töredezetté válnak, az egyes apró darabkák letörnek, mások ide-oda hajladoznak. Az 'elsalátásodott' lapok pedig összejönnek a salátabárban.

Nyitott gerinc tűzve

  Nyitott gerinc (zsinórra) fűzve


 Saláta sok(k)1

Saláta sok(k)2

 Nem csupán a 'salátásodás' jellegzetes a köteteknél. A meggyengült, részben, vagy teljesen levált gerinc, a deformált, rojtos könyvtáblák is általános problémáknak mondhatók. Az egyes kötetek különböző mértékben rongálódtak - vélhetően a használat mértékével összefüggésben. A könyvek nagy méretűek (nagyjából 28 x 20 cm), súlyosak és nehéz őket mozgatni. Szerintem a kötés sem elég strapabíró az iménti paraméterekhez képest. Ezért is döntöttem úgy, hogy a rendbe hozott kötetek új borítást kapnak majd.
 Szétbontottam az egyik példányt, hogy lássam, pontosan milyen állapotban is van a könyvtest. A kötést eltávolítottam, a kiszakadt lapokat pedig óvatosan kiemeltem a kötetből, mert azokat egyenként, külön javítom majd.

A könyvből kiemelt saláta

A sérült lapokat egyenként javítom

 Miután lebontottam a kötést, láttam, hogy a könyvtest egy viszonylag vastag középső része 'egyben megtartott'. Sajnos, több felső és alsó ívfüzet magától, vagy kisebb mozgatásra, máris elvált a stabil középtől. Ezeket félretettem javításra, illetve az újrafűzéshez. Az egyben maradt testet pedig, szerettem volna egészben megmenteni. Az elöregedett, elfoszlott zsinórt - benyúlva a fűzőcérna alá - óvatosan eltávolítottam a gerincről. A régit új zsinórral pótoltam, behúzva azt a befűrészelések helyére.


Az egyben maradt könyvtest

A szétfoszlott, régi zsinórt újjal pótoltam  
   
Reméltem, hogy az itt látható középső részt a továbbiakban is egyben tudom tartani. A javított és újrafűzött íveket pedig ehhez a stabil részhez dolgozhatom majd hozzá. A könyvtestet présbe helyeztem, a gerincet megkentem ragasztóval és száradni hagytam.

A könyvtest a présben szárad
 
Folyt. köv.


Végül megosztanám azt a feliratot, amelyet az egyik kötéstábla belső oldalán találtam: 'Éjen Sztálin', ami akár lehetett volna 'Hüje Sztálin' is.

Amikor több generáció is használja a könyvet


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése